Thursday, April 14, 2011

muhasabah diri kita..:)

hidup kita ibarat roda..kadang2 kita berada di atas dan kadang2 kita berada di bawah..itu memang fitrah hidup..bila berada di atas..kita jangan lah berasa bangga diri sebab sifat riak, bangga diri dan takabur adalah sifat syaitan..dan Allah amat benci akan hambanya yang bersifat sedemikian..dan apabila kita berada di bawah..tidak semestinya Allah tidak sayangkan kita..sebenarnya Allah sedang menguji hamba-Nya supaya bersifat sabar..dan apabila kita berada dalam keadaan macam tu..kita perlulah muhasabah diri kita..apa yang pernah kita lakukan sebelum ini..

aku pun patut muhasabah diri..apa yang pernah aku lakukan sebelum ini..aku pernah sakitkan hati kawan2 aku yang lain..sakitkan hati lecturer..membuat benda yang Allah larang..leka dengan keadaan duniawi..ingat padaNya apabila perlukanNya..then apabila ditimpa musibah..siapa yang perlu aku cari..??sudah tentu la penciptaku..Allah s.w.t. sesungguhnya Dia lah Yang Mengetahui isi hati ku ini..Yang Tahu segala masalah yang aku hadapi..dan yang dapat menyelesaikan masalah aku ini..tapi aku berasa sangat jauh dari-Mu Ya Allah..aku pentingkan diri sendiri..suka menyusahkan orang lain..ramai yang dah terluka hati disebabkan aku..
adakah abah dan ma aku pun ada terluka hati dengan aku..??my siblings..??hmmm..apa yang aku patut lakukan..??

aku insan kerdil lagi lemah..aku inginkan hidayah daripadaMu Ya Allah..dekatkan aku dengan Mu Ya Allah..aku tidak mahu dibuai arus dunia ni..aku ingin kembali ke jalanMu Ya Allah..Ampun kan segala dosaku..dosa kedua ibu bapaku..dosa kawan2 ku..bantu lah kami menuju ke jalanMu Ya Allah..berikanlah kejayaan kepada aku, keluarga ku dan rakan2 ku di dunia dan kebahagiaan di akhirat..dan bukakan lah pintu hati dan berilah hidayah Mu kepada kawan2 ku yang bukan Muslim untuk bersama berada dalam agamaMu Ya Allah..ameen..~

Allah jua penentu segalanya..namun aku masih di sini..mencari..masih tak pasti..indah jika segalanya kerana Allah..pimpinlah aku Ya Allah..

p/s: aku memohon maaf atas segala kesalahan yang aku lakukan sama ada sengaja atau tidak..:)

No comments:

Post a Comment